X

Nye regler for chiptuning

Lovgivning om chiptuning har i mange år været en gråzone, som hverken branchefolk eller offentlige myndigheder har kunne finde rundt i. Det kulminerede senest i 2015, hvor Trafik- og Byggestyrelsen den 2. november udsendte et brev, til stort set samtlige udbydere af chiptuning i Danmark. Brevet indeholdte en indskærpelse af reglerne om salg og markedsføring af chiptuningsudstyr, samt en trussel om politianmeldelse hvis ikke virksomheden, inden for 14 dage, stoppede alt salg og markedsføring. Det fik nogen til at trække stikket og rykke hele butikken syd for grænsen, hvor chiptuning altså er ganske lovligt at både sælge og markedsføre, mens andre valgte blot at stoppe salget for en periode, da de ikke så retfærdighed i endnu en indskærpelse og tilhørende politianmeldelse. Branchefolk har nemlig i mange år anmodet politikere og offentlige myndigheder om at komme i dialog og tage et nærmere kig på lovgivningen omkring chiptuning, da de oldgamle myter om at chiptuning kun er skidt for bilen, simpelthen ikke længere har noget i sig, men det har indtil nu alligevel ikke været muligt. Man har i stedet forsøgt at politianmelde flere fremtrædende tunere gentagne gange i løbet af årene, uden at politiet har kunne finde beviser for, at virksomhederne gjorde noget ulovligt og derfor er endt med at droppe sigtelserne. Det går desværre udover forhandlere af chiptuning, som overholder lovgivningen.

Indskærpelse blev start på revurdering af regler for chiptuning

Truslen om politianmeldelse den 2. november i 2015, blev som bekendt ikke fulgt op af en eneste politianmeldelse og man kan derfor fristes til konklusionen om at chiptunernes modsvar, endelig fik øjnene op hos Trafik- og Byggestyrelsen. Man ventede således det meste af 2016 på et udfald, men det kom aldrig. Det skulle tage nogle år, men i juni 2018 kom udfaldet, hvor Trafik- og Byggestyrelsen udsendte nye retningslinjer for chiptuning af motorkørertøjer på deres hjemmeside.

I store træk lyder retningslinjen, at chiptuning fremover som udgangspunkt er ulovligt til andet end motorløb, med mindre du har dokumentation på at din bil efter at være blevet tunet, ikke forurener eller støjer mere end før tuningen blev installeret, samt at det er dokumenteret, af et anerkendt prøvningslaboratorium. Efter en lang årrække hvor branchefolk og offentlige myndigheder har bevæget sig rundt i en umulig gråzone, er der altså nu helt klare retningslinjer for hvad der er lovlig chiptuning og hvad der ikke er. Beskeden kom som en stor lettelse, for de chiptunere i Danmark, der alligevel altid har overholdt disse regler og derfor ikke behøvede at foretage omfattende ændringer i deres virksomhed.

Dokumentation for lovlig chiptuning er en udfordring

Selvom det på den ene side er fantastisk, at branchefolk nu trygt kan udbyde chiptuning, er der også en gruppe som er blevet efterladt uden mange muligheder. Det kan nemlig være svært for mange mindre tunere, at komme i besiddelse af dokumentation, på at alle de bilmodeller de udbyder chiptuning til, vil overholde de gældende regler for støj og forurening, uden at det kommer til at koste en formue. Det er derfor kun de ret få, men store og mere etablerede udbydere, som rent faktisk kan levere chiptuning med den rette dokumentation. En af dem er tyske DTE Systems. De har udviklet chiptuning siden helt tilbage i 1996, er markedsledende i Tyskland og så har de faktisk også en dansk distributør i Chiptuning Danmark. I samarbejde med det anerkendte TÜV, har de testet samtlige bilmodeller, før og efter tuning, så man er sikret en ordentlig dokumentation, på at den chiptuning man anvender i sit kørertøj, rent faktisk overholder reglerne. En manøvre, som stort set ingen af de mindre tunere, vil have kapital nok til at foretage. Der altså både fordele og ulemper ved de nye retningslinjer, men konklusionen må dog alligevel blive, at det er godt for de mange brugere af chiptuning, endelig at have fået afklaret om deres chiptuning er lovlig eller ej.

 

Claus Madsen:
Related Post