En af de største udfordringer i enhver virksomhed og i særdeleshed for start ups er, at de simpelthen ikke formår at strukturere deres interne vidensdeling. Salgsafdelingen får ikke talt sammen med marketingsafdelingen, og opgavestyring reducere effektiviteten for medarbejderne. Derudover er der mange vigtige informationer, der går tabt, fordi mails, notater og andet aldrig bliver skrevet ind i noget system. Derfor er et CRM system et essentielt værktøj for blandt andet projektstyring og sælgerstyring.
Vi har talt med Annette Andersen, som er ejer og stifter af SkyView CRM, og derfor også yderst bekendt med de udfordringer mange danske virksomheder står med på daglig basis.
”De fleste virksomheder ved at de har en udfordring i at strukturere deres salgsstyring, men i høj grad også opgavestyring og andre vigtige områder, som gør medarbejderne mere effektive. Problemet for dem er dog, at de oftest ikke ved, hvad løsningen på disse problemstillinger er, og hvad et CRM system kan gøre for deres forretning. Med vores skræddersyet platform SkyView CRM har vi hjulpet over 100 virksomheder med at få styr på disse processer.”
Mange tror at CRM systemer er dyrt, og derfor vælger mange nystartede virksomheder at holde sig til Excel ark, gule sedler på skærmen og andre ustrukturerede metoder. Men sagen er faktisk, at et CRM system er for alle, og prisen skaleres alt afhængig af antal af medarbejdere og brugere tilknyttet platformen. Derfor giver det faktisk mening for selv enkeltmandsvirksomheder at anskaffe sig et system, hvor de har mulighed for at planlægge og holde styr på deres projekter.
CRM systemer kan også integreres med diverse programmer som E-conomics, Excel og Outlook, så alt bliver samlet ét sted.
Bedre pleje og fastholdelse af kunder
Udover at strømline kommunikation og arbejdsprocesser på tværs af egen organisation, så kan en solid CRM strategi også forbedre fastholdelse af kunder. Med delt adgang til notater, e-mails og andre vigtige informationer i relation til kunder på tværs af virksomheden, så vil kontakten til din kunde alt andet lige blive bedre. Der er ingen informationer som falder ned mellem to stole og al opfølgning huskes via opgavestyring og to-do-lister i systemerne. Der vil ligeledes være mindre spildtid for medarbejdere, der skal lede eller spørge efter afgørende informationer i forhold til kunder.
Det er derfor med god grund, at værktøjet hedder Customer Relationship Management, da kunden er i fokus – hvilket de som udgangspunkt altid bør være i din forretning.
Øget omsætning
Har du i forvejen ikke et CRM system, så vil du kunne opnå øget omsætning på meget kort tid, da implementering af sådan et værktøj vil kunne effektivisere både din og medarbejdernes effektive arbejdstid. Mindre spildtid giver flere ressourcer til andre vigtige discipliner som salg og pleje af kunder, hvilket øger livstidsværdien af hver enkelt kunde. Uanset om du er en dansk virksomhed, eller har internationalt præg, så vil du kunne finde et CRM system på både engelsk og dansk.
I nogle tilfælde vil et system og automatiseret IT processer også kunne erstatte ansatte, hvilket giver dig enorme besparelser på lønning af medarbejdere.
Har du endnu ikke implementeret et CRM system i din forretning, så kan det i høj grad anbefales at tage et kig på mange af de forskellige udbydere på markedet.